אחת השיטות הנפוצות לאיסוף נתונים במחקר כמותי היא סקר. סקר מבוסס שאלון כאמצעי עיקרי לאיסוף נתונים בנושא המחקר.
לצורך קבלת נתונים, ניתן לבצע סקר במגוון אופנים:
ראיונות טלפוניים: באמצעות תקשורת טלפונית בין מראיין למרואיין. השאלון יכלול לרוב שאלות סגורות (רבות ברירה), עם מספר קטן יחסית של שאלות פתוחות (2 - 3 שאלות). שאלון לראיון טלפוני כולל כ – 20 פריטים בסה"כ, כאשר החלק האחרון בשאלון עוסק בפרטים האישיים (סוציו-דמוגרפיים) של הנחקרים. שני סוגי סקר טלפוני הן אומניבוס (omnibus) וסקר ייעודי. אומניבוס מורכב משאלות בנושאים שונים, כאשר כל לקוח מזמין מספר מצומצם של שאלות בנושא המעניין אותו. סקר ייעודי מורכב משאלות שנועדו העוסקות בנושא ספציפי אחד. כאשר מדובר על סקר בקרב משקי בית, המדגם המייצג של כלל אוכלוסיית ישראל הוא מינימום 504 נחקרים, כאשר כל נחקר נדגם ממשק בית ובאופן אקראי.
מהם היתרונות בביצוע ראיון טלפוני?
ראיון פנים אל פנים: מבוסס על תקשורת אישית (פנים-אל -פנים) בין מראיין למרואיין במפגש משותף ביניהם. החוקר עצמו או המראיין מגיע לביתו או לבית עסק של המרואיין בתיאום טלפוני מראש, כאשר אוכלוסיית היעד (הנחקרים) עונה על הגדרה ספציפית כלשהי. כלומר, קבוצת הנחקרים מוגדרת מראש ע"י החוקר והלקוח. המרואיין מתבקש למלא שאלון מובנה ארוך יחסית על נושא ספציפי של המחקר, ויש לו אפשרות לשאול שאלות ולקבל הבהרות על החלקים הלא ברורים של השאלון.
מהם היתרונות לראיון פנים אל פנים?
ראיונות מקוונים: השאלון המקוון מיועד מילוי עצמי של הנחקרים ומוצג באתר אינטרנט. הנחקרים עונים על השאלות הנמצאות און-ליין באמצעות הדגשת ההיגד המתאים או לחיצה על אייקון מתאים. קהל היעד הם משתמשי האינטרנט בלבד, אולם, הפופולריות של השיטה הזו עלתה, במיוחד לאור העלאת הנגישות לאינטרנט בין השנים 2003 – 2004.
מהם היתרונות לראיון?
שאלון למילוי עצמי: מבוסס על חלוקת שאלונים מובנים ע"י המראיינים או החוקר עצמו לקבוצה של נחקרים או לנחקרים בודדים. מקום המפגש בין החוקר / המראיינים לבין הנחקרים יכולים להיות מגוונים – בקניונים ומרכזי קניות (כאשר מדובר בנחקרים בודדים), בכיתות הלימוד ובמתנ"סים (כאשר מדובר בקבוצות). הנחקרים ממלאים את השאלונים ומחזירים אותם ישירות לחוקר / למראיין, כאשר, כמו בסקר פנים-אל -פנים, ישנה אפשרות להבהרת השאלות הלא ברורות למרואיינים.
מהם יתרונותיו של שאלון למילוי העצמי?